Trafikboken på arabiska
Kapitel 1 Körkort 1 - 11
1.1 Körkort och trafik 2
1.2 När du vill få ett körkort 3 -6
1.3 Körkortsbehörigheter 7 -10
Frågor 11
Kapitel 2 Bil och människan i trafiken 11-93
Denna del av boken förklarar egenskaperna hos bilen, viktiga delar inom fordonsindustrin, liksom förhållandet mellan människan i trafiken. Den innehåller också en detaljerad beskrivning med bilder för att illustrera.
2.1 Bil och bildelar 13-20
2.2 Säkerhetsföreskrifter 21-33
2.3 Hur man startar bilen 33-44
2.4 Tillbehör och tillägg om bil 45-63
2.5 Människan i trafiken 64-80
2.6 Mognaden i trafiken 81-83
2.7 Vad är alkohol 84-88
2.8 Trafikolyckor 89-98
2.9 Böter och straffavgifter 99-101
2.10 Stötdämpare 102
Olika frågor 103-106
Kapitel 3 Stadskörning
Kapitel III Sammanfattning
Stadskörning betyder planering, uppmärksamhet och beslutsfattande på mycket kort tid. Det måste ha god kunskap om förarens trafikreglar, ta hänsyn till andra som kör i trafiken och god uppmärksamhet för att undvika en trafikolycka. Detta är en god grund för att upprätthålla trafiksäkerheten i trafiken inom staden.
Kapitel III innehåller:
3.1 Trafikens grundregler 108
3.2 Definitioner och termer 108-109
3.3 Hastighet, och väg hastighet 109-117
3.4 Tresekundersregeln, tre 118
3.5 Barn i trafiken 119-120
3.6 Huvudled 121 - 122
3.7 Väjningsplikt 123 - 127
3.8 Övergångsställe 128 - 129
3.9 Cykel och moped 130 - 133
3.10 Buss – Fordon i linjetrafik 134 - 137
3.11 Cirkulationsplats 138 - 140
312 Vad är en väg 141 - 148
3.13 Stadskörning 149 - 152
3.14 Förbjudet att stanna
och parkera 153 - 158
3.15 Datumparkering 158 - 164
3.16 trafiksignaler 165 - 170
3.17 Polisman 171 - 173
Olika frågor 174 - 178
Bilens rörelseenergi ökar med kvadraten på hastighetsökningen, höjer du hastighet från 45 km/h till 90 km/h (2 gånger) får du 4 gånger stor rörelseenergin. Höjer du hastighet (3 gånger) ger 9 gånger så stor rörelseenergi. Rörelseenergin är den viktigaste faktorn för bromssträckan längd. Bromssträckan ökar på samma sätt som rörelseenergin (2) gånger
Rörelseenergin och bromssträckan ökar med kvadraten på hastighetsökningen. Syftet med säkerhetsbälte och barnstolar i bilen är för att förebygga och minska antal olyckor. Kapitlet behandlar följande:
4 krafter som påverkar bilen och säkerheten i bilen
4.1 Krafter som påverkar bilen 180 - 181
4.2 Reaktionssträckan 181 - 184
Bromssträckan, stoppsträckan
4.3 Säkerhet i bilen 188 - 188
Olika Frågor 188 – 189
5.Landsvägskörning
Den höga hastigheten på motorvägar, landsväg och motortrafikled av de viktigaste faktorerna för uppkomsten av de flesta dödsolyckorna. Andra faktorer som leder till olyckor på dessa vägar är trötthet, stress, tung trafik på vägen, föraren påverkas av alkohol, brist på uppmärksamhet på vägar med dåligt sikt, väglag och bilens skick. För att minska sådana incidenter ska man anpassa hastigheten eller defensivt och lämpligt avstånd mellan dig och bilen framför dig så att du kan bromsa i god tid. lätta på gasen på så sätt du ska minska utsläppen av gaser som leder till skador på miljön och människor.
Landsvägskörning kan involvera högre hastigheter och många trafikolyckor. Olyckor kan bl a bero på dålig uppmärksamhet, stress, alkohol, tät trafik och placering av bilen under körning. Kapitlet behandlar följande:
5.1 Vägmarkeringar 191 - 197
5.2 Körning på mindre landsväg 198 - 200
5.3 Vägarbete 200 - 203
5.4 Långsamtgående fordon (LGF) 204
5.5 Vägren 205
5.6 Omkörning 206 - 210
5.7 Järnvägskorsning 211 - 215
5.8 Vilt i trafiken 216 - 217
5.9 Landsväg 217 - 218
5.10 Mindre landsväg (Enskild väg) 219 - 222
5.11 Stora landsväg 223-227
5.12 Kantstolparna (Reflex stolpar) 227 - 229
5.13 Motortrafikled 230 - 231
5.14 Motorväg 231 - 234
5.15 Påfart, Avfart - motorvägen 234 - 237
5.16 Väg (2 +1) och väg (1+1) 237 - 239
Olika frågor 240-241
Kapitel 6 Mörkerkörning, halkkörning och miljön
Olika förhållande inverkar vår förmåga att köra på ett säkert sätt. Kunskaper om riskerna är mycket viktiga för att klara av att agera i svåra situationer. Stress, trötthet och skicket på bilen, samt vägen är avgörande för att undvika olyckor. Kapitel.6 tar upp följande:
6.1 Förmåga att köra i mörker 243
6.2 Ljusbehandling i mörker 244
6.3 Parkering i mörker 244
6.4 Nödstopp i mörker 245
6.5 Omkörning i mörker 245 - 246
6.6 Reflexer 246 - 247
6.7 Halka, körning i halt väglag 247 - 250
6.8 Miljön 250 - 252
6.9 Bevara miljön 253
6.10 Atmosfären 253 - 255
6.11 Rent och Fossila bränslen 256 - 257
6.12 Växthus effekten 258 - 259
6.13 Avgaser 260 - 262
6.14 Katalysator 262
6.15 Typer av körning 263
6.16 Ekonomisk bil 264 - 267
6.17 Sparsam Körning 268 – 271
6.18 Farligt gods 271
Olika frågor 272 - 273
7-Vägmärken och vägmarkeringar
Svenska vägmärken och andra ordningar har olika storlekar, former och färger. Dessa vägmärken och ordningar har ett gemensamt mål, nämligen att säkra trafikmiljö för alla som vistas på våra svenska vägar. Vägmarkeringar är för att leda trafikanterna.
Vägmärken och vägmarkeringar 273-303
7.1 Varningsmärken, A 277 – 288
7.2 Väjningspliktsmärken, B 280
7.3 Förbudsmärken, C 281 - 283
7.4 Påbudsmärken, D 284
7.5 Anvisningsmärken, E 285 - 286
7.6 Lokaliseringsmärken, F – I 287 - 292
7.7 Upplysningsmärken, J 293
7.8 Symboler, S 293
7.9 Tilläggstavlor, T 294 - 295
7.10 Trafiksignaler, SIG 296 - 297
7.11 Vägmarkeringar, M 298 - 299
7.12 Anvisningsanordningar, X 300
7.13 Tecken av polisman, 301
7.14 Vägmärken med slutmärken 302 - 303
Tillägg-Trafikboken på Arabiska
Sidhänvisningar 304-311
Referenser 312
Vanliga ord och meningar 313-321
Anteckningar 322
